divendres, 30 de novembre del 2007

GUIA PER COMENTAR TEXTOS


LECTURA: Aquest pas és fonamental. El text s’ha de llegir diverses vegades, primer ràpidament després més lentament. Amb la lectura s’han d’obtenir els següents objectius:

a) Enumerar les línies
b) Fixar i/o subratllar aquelles expressions o conceptes més importants

INTRODUCCIÓ AL TEXT

2.1 Naturalesa del text, el text pot ser:

a) Jurídic: si aquest te un contingut legal
b) Històric literari: si te un caràcter personal; cartes, notes de premsa, autobiografies, memòries...
c) Circumstancial: sorgeix d’un fet o procés històric en què es troba l’autor: proclames, discursos, escrits social o econòmics
d) Historiogràfic: es tracta d’un obra d’un historiador o autor posterior als fets que estudia. A més la seva intencionalitat és investigadora o científica.

2.2 Circumstàncies espacials i/o temporals

e) Època i lugar, cal reflexar quan s’escriu i sobre quina època es tracta
f) Situació i circumstància històrica en què el text fou escrit
g) Destí i finalitat del text, a qui va adreçat. Pot ser personal o públic, oficial o secret, nacional o internacional...

3. ANÀLISI: Aquesta és la gran tasca del comentari. Tanmateix cal tenir en compte els següents punts

h) Explicar paraules o termes subratllats durant la lectura
i) Divisió del text en parts i justificar eixes parts, explicar cadascuna d’aquestes parts i les idees principals i secundàries que apareixen
j) Tema, posar el títol del text, amb quatre o cinc paraules


4.EL COMENTARI DEL TEXT

Cal posar en relació allò que coneguem del text amb aquelles coses més generals de la seva època. Un text que parle sobre el comerç de l’Imperi dels Àustries a Amèrica caldria relacionarlo amb el descobriment d’amèrica, el procés de colonització del continent americà i les relacions polítiques i econòmiques de l’Imperi amb les seves colònies americanes. És força important relacionar els fenòmens o succesos amb etapes anteriors i vore la influència d’aquests en èpoques posteriors.

5. CONCLUSIÓ

5.1. Observar l’exactitud del text, l’objectivitat...
5.2. Interés del text, pel contingut del text, per la seva significació en el procés històric i la seva aportació al coneixement de l’alumne





CONSELLS PER FER UN BON COMENTARI DE TEXT


Cal evitar dir el mateix que diu el text però amb altres paraules

Evitar les precipitacions a l’hora d’analitzar el text

No fer servir el personalisme: jo pense, jo crec...s’ha de fer servir el plural de modèstia: pensem, considerem...

Cal raonar i tenir esperit crític

Redactar amb claredat

Fer referència al text (cites)

Capacitat d’observació, esperit analític, deducció, precisió...

Vincular allò que diu el text amb els coneixements adquirits a l’aula





1 comentari:

Anònim ha dit...

profesor el texto es un poco confuso pero gracias a la guia lo pude entender